הבנק הפדרלי בארה״ב | צילום: Shutterstock
הבנק הפדרלי בארה״ב | צילום: Shutterstock

הבנק הפדרלי בארה"ב הכריז על הורדת הריבית – לראשונה מאז שנת 2020

בפעם הראשונה מאז התפרצות מגפת הקורונה לפני יותר מארבע שנים, שהביאה לזינוק בשיעורי האינפלציה ולנסיקת הריבית לשיא – הכריזה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) על הורדת ריבית הבסיס בארה"ב, בשיעור של 0.5%.

הורדת הריבית באה לאחר תקופה ארוכה יחסית, בה נרשמה בארה"ב ריבית גבוהה מאוד: ביולי אשתקד, על רקע האינפלציה הגבוהה, העלה הבנק הפדרלי את שיעור הריבית לרמת שיא של 23 שנה – וקבע אותה על רמה של 5.5%.

כיום, על רקע הירידה המתמשכת בקצב האינפלציה ונתוני המאקרו החזקים שמפגינה הכלכלה האמריקנית, נמצאת הריבית במסלול הפוך של ירידה. הבנק הפדרלי צופה כעת הורדה נוספת בריבית בשיעור של 0.5% עד סוף שנת 2024, ירידה של 1% עד סוף 2025 וירידה נוספת של 0.5% עד סוף שנת 2026.

על פי הודעת הוועדה, שפורסמה זמן קצר לאחר ההכרזה, נמסר כי ההחלטה על הורדת הריבית מסתמכת על אינדיקטורים כלכליים מהתקופה האחרונה אשר הצביעו המשך הצמיחה הכלכלית בקצב מואץ.

״העלייה במשרות הואטה, ושיעור האבטלה עלה אך נותר נמוך״, נכתב בהודעה. גם לירידה בקצב האינפלציה היה משקל מכריע בהחלטה על הורדת הריבית – ״האינפלציה עשתה התקדמות נוספת לעבר יעד ה-2% של הוועדה, אך נותרה גבוהה במקצת״, סייגו שם.

"הורדת הריבית בשיעור של כחצי אחוז משקפת את ביטחוננו כי האינפלציה תמשיך להיות נמוכה״, הדגיש יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, לאחר ההכרזה על הורדת הריבית. ״הגישה המאופקת של הבנק הפדרלי במהלך השנה האחרונה השתלמה. כעת שיעור האינפלציה הרבה יותר קרוב ליעד, ויש לנו ביטחון גדול יותר כי קצב האינפלציה ירד לשיעור של כ-2%", מסר יו״ר הפד.